NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF’İN DEVAMI:
80 - (1109) حدثنا
أحمد بن عثمان
النوفلي.
حدثنا أبو
عاصم. حدثنا
ابن جريج.
أخبرني محمد
بن يوسف عن
سليمان بن
يسار ؛ أنه
سأل أم سلمة
رضي الله
عنها: عن الرجل
يصبح جنبا.
أيصوم ؟ قالت:
كان رسول الله
صلى الله عليه
وسلم يصبح
جنبا، من غير
احتلام، ثم
يصوم.
{80}
Bize Ahmed b. Osman
En-Nevfelî rivayet etti. (Dediki) Bize Ebû Asım rivayet etti. (Dediki) Bize
İbnî Cüreyc rivayet etti. (Dediki) Bana
Muhammed b. Yûsuf, Süleyman b. Yesâr'dan naklen haber verdi ki, Süleyman, Ümmü
Seleme (Radiyallahû anha)'ya :
— «Cünüb olarak
sabahlayan bir adam oruç tutacak mı?» diye sormuş. Ümmü Seleme (Radiyallahû
anha) :
«Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) ihtilamdan başka bir sebeple cünub olarak sabahlar, sonra
oruç tutardı.» demiş.
İzah:
Bu rivayetler dahî
cünüb olarak sabahlıyan bir kimsenin orucu bozulmadığına delildirler.
Az yukarda da işaret
ettiğimiz vecihle Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in fetvası soran
zâta canı sıkılmışdır. Çünkü soran zât Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in memnu olan bir fiili işlediğine, ancak gelmiş geçmiş bütün günahları
affedildiği için bundan mes'ûl olmıyacağına kanaat getirmiştir, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem);
«Ben sizin en ziyâde
Allah'dan korkanınızın)... ilâ ahir...» buyurarak o zâta red cevâbı vermiştir.
Hz. Aişe hadîsi
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'in fiillerine uymanın vücûbuna
delildir. îmam Mâlik ile diğer bir çok Bağdat ulemâsının ve ekseri Şafiilerin
kavilleri budur. Şafiilerin bir çoklarına göre Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in fiillerine uymak mendûbdur. Bazıları mubah olduğunu söylemişlerdir.
Bu hususta usul-i fıkıh kitaplarında tafsilat vardır. Şöyle ki:
1- Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in oturup kalkmak, yiyip içmek gibi tabiî
fiilleri ümmetinin fiilleriyle müsavidir.
2- Kuşluk namazı, vitir
ve teheccüd gibi ona mahsûs farz olan namazlar ile dörtden ziyâde kadınla
evlenmek hususunda ümmeti onun gibi değildir.
3- Mutlak veya mücmeli
beyân için işlediği fiiller bil'ittifâk ümmetine de şâmildir.
4- Yukarki üç kısımdan
başka Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den sâdır olan bir fiile, o fiilin
sıfatına göre hüküm verilir. Fiil, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)hakkında vâcib ise ümmetine-de vâcib, mendûb ise ümmetine de mendûbdur.
Sıfatı bilinmeyen fiiller hakkında ihtilaf olunmuştur. İmam Mâlik'e göre mubah,
İmam Şafiî, İmam A'zam ve ulemâdan bir
cemaata göre mendûbdur.
Bâzıları bu hususta bir
şey söyliyemeyip tevakkuf etmişlerdir.